Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

DOSSIERS
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
 Matig bier drinken is goed voor hart en bloedvaten
 Hoeveel mag je drinken voor een maximaal beschermend effect?
 Hoe wordt dit beschermend effect verklaard?
 Nog meer wetenschappelijk onderzoek
 Discussie over de drempelwaarde
 Vrouwen zijn gevoeliger voor alcohol dan mannen
 Leeftijd en alcoholconsumptie
 Bier, wijn of sterke drank?
 Goed nieuws voor diabetespatiënten

Hoe wordt dit beschermend effect verklaard?

De ontwikkeling van hart- en vaatziekten wordt in de hand gewerkt door de aanwezigheid van risicofactoren. Roken, suikerziekte, een hoge bloeddruk, overgewicht en een hoge cholesterolconcentratie behoren tot de meest belangrijke risicofactoren.
Matige alcoholconsumptie nu, buigt enkele van deze risicofactoren in gunstige zin om, zodat ook het globale risico op hart- en vaatziekten vermindert.

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat matig alcohol drinken vooral het cholesterolgehalte en de stolling in gunstige zin beïnvloeden. Meer en vooral grootschaliger onderzoek is vereist om deze hypothesen nader te onderzoeken.

* Het cholesterolmetabolisme

In de "Lipid Research Prevalence Study"(1) komen de onderzoekers tot de conclusie dat een toename van HDL-cholesterol, dit is de 'goede cholesterol', verantwoordelijk is voor het beschermend effect van alcohol op hart en vaten. Tegelijkertijd stellen zij ook een afname van het LDL-cholesterol vast, de zogenaamde 'slechte' cholesterol.
Deze gunstige invloed op de vetconcentraties is evenwel onvoldoende om het positieve effect van alcohol op hart en bloedvaten volledig te verklaren. Volgens een ander onderzoek, dat kadert in het Honolulu Heart Program(2), is de helft van het gunstige effect van alcohol op hart en bloedvaten te verklaren aan de hand van de cholesterolhypothese. Ook zij stellen een verschuiving in positieve zin vast in de verhouding HDL-cholesterol/ LDL- cholesterol. Een glas bier of andere alcoholische drank per dag blijkt te volstaan om de cholesterolhuishouding in gunstige zin te beïnvloeden en dit zowel bij vrouwen als bij mannen(3).

* De bloedstolling

Alcohol drukt zijn stempel op het stollingsmechanisme in die zin dat de concentratie aan fibrinogeen vermindert, een stof die de vorming van bloedklonters in de hand werkt. Met andere woorden, de consumptie van alcohol vermindert het risico op klontervorming (trombose) en dus op verstopping van de kransslagaders. Het gaat hier weliswaar om een zeer beperkt effect. Om het risico op klontervorming in de kransslagaders met 4% te verminderen, is een consumptie van 10 gram alcohol per dag nodig.
Verschillende onderzoeken bevestigen dat matige alcoholconsumptie het risico op klontervorming in de bloedvaten ietwat vermindert. Wel gaat het vaak om zeer beperkte studies met slechts een tiental proefpersonen(4,5).

* Homocysteïne

Homocysteïne is een aminozuur, dit is een bouwsteen van eiwitten, waarvan zich een zekere concentratie in de bloedbaan bevindt. Wanneer de concentratie aan homocysteïne toeneemt, dan neemt ook het risico op hart- en vaatziekten toe. Een teveel aan homocysteïne in het bloed is met andere woorden een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Nu blijkt dit risico vooral voor te komen bij mensen met een tekort aan vitamine B6, vitamine B12 en foliumzuur (6). Vermits bier rijk is aan deze vitamines, wordt verondersteld dat matige bierdrinkers minder kans lopen op een verhoging van de homocysteïneconcentratie in het bloed. Meer onderzoek is echter nodig om deze gunstige invloed van bier te bevestigen.

Referenties:
(1) Lipoproteines as mediators for the effects of alcohol consumption and cigarette smoking on cardiovascular mortality results from the Lipid Research Clinics follow up Study. Crique M.H. et al., Am. J. Epidemiology 1987;126:629-637.
(2) Lipoproteines and blood pressure as biological pathways for effects of moderate alcohol consumption on coronary heart disease. Langer R.D. et al; Circulation 1992;85:910-915.
(3) High density lipoproteines cholesterol and types of alcoholic beverages consumed among men and women. Parker D.R. et al; American Journal of Public Health; 86(7):1022-1027.
(4) Renaud S. Lancet 1992;339:1523-1526.
(5) Effects of moderate dose of alcohol with evening meal on fibrinolytic factors. Hendrickx H et al.; British Medical Journal 1994;308:1003-1006.
(6) Folate and vitamin B6 from diet and supplements in relation to risk of coronary heart disease among women. Rimm EB et al; JAMA 1998;279:359-364.


  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |